6 ingrediënten voor betekenisvolle verbinding

Stel je voor: je deelt wekelijks nieuwe content, maar de band met je publiek blijft uit. Of je inzichten zijn waardevol, maar oogsten geen reactie. Herkenbaar? Neem dan je contentrecept onder de loep. Gebruik je wel de juiste bindmiddelen?

Want als je de aandacht wilt trekken én vasthouden? Dan moet je opboksen tegen massa’s content: van ads van concurrenten tot uber cute kattenfilmpjes.

Met deze zes ingrediënten voor betekenisvolle verbinding beroer je mensen in het hoofd en in het hart.

#1 – Mensenkennis

Behandel je doelgroep niet als doelwit, maar als mensen met eigen ambities, emoties, waarden en uitdagingen.

Neem de tijd om hun leefwereld en grenzen te ontdekken. En toon in je communicatie dat je hen begrijpt. Zo creëer je betrokkenheid.

Kijk maar naar de bekroonde Proudly Second Best-campagne van IKEA. Het merk positioneert zich openlijk en trots als tweede beste. Kernboodschap? Ouders zijn onvervangbaar, IKEA helpt waar mogelijk. Niets kan op tegen mama’s of papa’s schoot.

Knap hoe IKEA aan de slag ging met de kennis over haar publiek. Uit het leven gegrepen.


#2 – Herkenbaarheid

Echte, herkenbare situaties wekken emoties op. Meer nog: ze zetten mensen in beweging. Gebruik de kennis van je doelgroep en neem ‘het leven zoals het voor hen is’ als basis voor je communicatie. Uitgepuurd en herkenbaar. Spontaan en echt.

Dat hebben we zelf toegepast in onze animatievideo voor Alzheimer Liga Vlaanderen.

We trekken de menselijke kaart, met het verhaal van Linda en Jan. Linda heeft dementie. Jan zorgt voor haar.

Ontdek de volledige case


#3 – Relevantie

Ga verder dan de grenzen van je aanbod en praat over wat je doelgroep echt belangrijk vindt. Dat betekent: waardevolle informatie delen, zonder meteen iets terug te verwachten. Resultaat? Je doelgroep voelt zich gezien en begrepen. En dat versterkt jullie band.

Remarkable, de paper tablet, toont hoe dat moet. Open je de Instagram-pagina? Dan wordt je er niet toegeschreeuwd: “Koop mij!”

De helft van de posts verwijzen naar artikels uit toonaangevende zakelijke tijdschriften als Forbes en Harvard Business Review. Artikels over concentratie en productiviteit.

Op die manier speelt het merk fijnzinnig in op de behoeften van haar publiek: de zoektocht naar helderheid, minder afleiding en meer mentale rust.


#4 – Eenvoud

We leven in een complexe, digitale wereld waarin we vooral verlangen naar helderheid en eenvoud.

Niet: als merk zo veel en zo kort mogelijk communiceren. Wel: focussen op kwaliteit, laagdrempeligheid en nuance.

Dat was onze insteek voor de themabrochures van Alzheimer Liga Vlaanderen. Onmisbare gidsen voor mensen met dementie en hun omgeving.

Hun doel? Rust en zekerheid brengen in een onzekere realiteit. Neem bijvoorbeeld de brochure rond mantelzorg. De inhoudstafel bestaat uit eenvoudige, empathische vragen. Met focus op zelfzorg. Cruciaal voor mantelzorgers, die zichzelf vaak wegcijferen.

“Waarom weegt mantelzorg soms zo zwaar?” Met die vraag begint de brochure. Ook netelige kwesties komen aan bod: “Wat als familieleden anders over de zorg denken?” Door zulke herkenbare vragen eenvoudig en scanbaar te beantwoorden, helpt de brochure mantelzorgers om het hoofd boven water te houden.

Bekijk de case in detail


#5 – Conversatie

Moedig reactie en interactie aan. Maar hou de drempel om met je merk te interageren zo laag mogelijk. Dat kan via user stories, polls of korte surveys. Verzamel actief input en toon dat je die ook gebruikt. Zo creëer je samenhorigheid en betrokkenheid. En op langere termijn: een hechte community van like-minded mensen.

Voorbeeld van Belgische bodem: Loop Earplugs.

Met haar revolutionaire oordopjes wil het merk zoveel mogelijk mensen laten leven op hun eigen volume. Daarvoor werkt ze nauw samen met haar community. Loop verzamelt feedback, zoekt de rode draad in reviews en gaat met de tips van de zogenaamde ‘Loopers’ aan de slag.


#6 – Merkwaardigheid

Creativiteit is cruciaal om op te vallen in een overload aan informatie. Maar consistent je merkindentiteit doortrekken, is minstens even belangrijk. Val dus op met creativiteit en consistentie. In al je communicatie. Online en offline.

Durf merkwaardig zijn, net als in de animatievideo waarmee we de overschakeling van Coca-Cola naar 100% rpet aankondigden.

Doel van de video? Het recyclageverhaal op een toegankelijke en creatieve manier met de wereld delen. Ons antwoord: een wervelend, menselijk verhaal in een Coca-Cola-rood jasje.

De video volgt een een non-binaire skater en een flesje. En net zoals de skater alsmaar beter wordt, keert het flesje altijd terug. Door beide verhalen met elkaar te verweven, brengen we emotie, creativiteit én verbinding samen.

Werp een blik op 100% rpet


Voorwaarde voor verbinding: strategie

Aan de slag nu? Not so fast.

Start bij de strategie. Want er bestaat geen magische formule. In elke relatie moet verbinding groeien. En je moet bereid zijn om erin te investeren.

Tijdens een strategisch traject leer je je publiek, je merk en je gedeelde waarden door en door kennen.

Meeting of Minds, noemen we dat traject bij Like Minds. De koppen bij elkaar steken om tot betekenisvolle verbinding te komen, via gestructureerde workshops en reviewmomenten.

Zo creëer je het onmisbare fundament voor al je content en communicatie.


Klaar voor verbinding?

Wil je jouw publiek tot in het detail leren kennen? Om zo een betekenisvolle langetermijnrelatie op te bouwen?


*Deze zes ingrediënten voor betekenisvolle verbinding werden voor het eerst gepresenteerd tijdens onze Like Minds Sessions op 30 mei 2024. Head of copy Fabian Desmicht verwerkte ze in zijn keynote-presentatie ‘Verbinding in een wilde wereld’. Ontdek alle takeaways.


Auteur

Margo Mies

Copywriter

Meer weten over deze blog?

We vertellen je graag meer over onze aanpak en bekijken samen met onze experts hoe we ook jouw project naar een hoger niveau kunnen tillen.