Top of Mind podcast EP01 – Hoe betrek je non-binaire mensen in je marketing en communicatie?

Van huismoeders aan de haard tot vrouwelijke topmanagers: we komen van ver, ook in de marketing. Genderrollen vervagen en kruisbestuiving is helemaal in, maar we blijven gedomineerd door een binair denkkader. Hoe zorg je ervoor dat je ook de grote groep mensen aanspreekt die zich niet thuisvoelt in dat man-vrouw-verhaal?

Beluister deze aflevering op Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts!

In onze eerste podcastaflevering zoeken we een antwoord op vragen als:

  • Hoe spreek je non-binaire mensen aan?
  • Hoe rijm je als bedrijf inclusie met authenticiteit zonder in de val van pinkwashing te trappen?
  • Zijn persona’s nog wel relevant?

Die zoektocht ondernemen we niet alleen: we laten ons vakkundig bijstaan door Inke Gieghase en Sofie Verhalle.

Inke Gieghase (die/hun) is schrijver, spoken word artist, journalist en public speaker. Als non-binair persoon probeert Inke bewustzijn te creëren rond het topic en mensen te motiveren om ieders genderidentiteit te respecteren.
 Sofie Verhalle (zij/haar/die/hun) is marketingconsultant en socialemedia-expert. Ze is gespecialiseerd in LGBTQIA+ en gender. 


Winst maken uit een maatschappelijke bijdrage? Zorg dat je dat als bedrijf kan hardmaken. Een goede lakmoesproef: “Doen wij daarbuiten ook iets voor deze gemeenschap?”

Sofie Verhalle

Shownotes

We duiken samen met Inke en Sofie in de wereld van marketing voor en met non-binaire mensen. We praten over inclusie, pinkwashing en pointlessly gendered products. En we geven een hoop tips die je meteen kunt gebruiken om jouw communicatie genderinclusief te maken. 

Doorspoelen naar specifieke stukken in de podcast? We zetten de timecodes voor jou op een rijtje:

0:00 – Intro en voorstelling hosts

1:43 – Welke vragen gaan we beantwoorden in deze podcast?

2:17 – Voorstelling Inke

2:43 – Voorstelling Sofie

3:14 – Wat is non-binariteit?

6:00 – Voelen non-binaire mensen zich aangesproken door de media en marketing van vandaag?

7:23 – Wat is juiste en foute representatie van non-binaire mensen in de media en marketing?

8:25 – Waar liggen de grote drempels bij marketeers om genderinclusief te zijn? 

12:22 – Zijn persona’s nog wel relevant? En hoe kan je je bedrijf inclusiever maken voor non-binaire mensen?

17:10 – Wat is pinkwashing en hoe ga je dat tegen? 

Er bestaat geen enkel product dat enkel voor één specifiek gender kan dienen.

Inke Gieghase

20:00 – Merken die zich enkel tot mannen richten

22:20 – Moeten bedrijven hun (heteronormatieve) klanten opvoeden?

26:40 – Hoe spreek je non-binaire personen aan en hoe spreek je over hen?

33:20 – Genderinclusiviteit versus  genderneutraliteit

38:00 – Genderneutraal taalgebruik

43:00 – Bedanking 

44:00 – Conclusie en einde

Meer over Inke en Sofie?

Je kunt Inke contacteren via hun website of sociale media:

Sofie is te bereiken via haar website of sociale media.

Auteur

Jana

Stagiair

Meer weten over deze blog?

We vertellen je graag meer over onze aanpak en bekijken samen met onze experts hoe we ook jouw project naar een hoger niveau kunnen tillen.