Top of Mind podcast EP02 – Hoe beïnvloed je je doelgroep op een ethische manier?

Je doelgroep overtuigen door hun onderbewustzijn aan te spreken? Marketeers en ondernemers zijn steeds meer in de ban van beïnvloeding. Maar wanneer verandert beïnvloeding in manipulatie? En belangrijker: hoe implementeer je beïnvloeding op een ethische manier in je marketing en communicatie?

Beluister deze aflevering op Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts!

In deze podcastaflevering zoeken we een antwoord op vragen als:

  • Waarin verschillen beïnvloeding, manipulatie en nudging van elkaar?
  • Hoe zet je gedragsbeïnvloeding in om je marketing te verrijken?
  • Tot welk punt blijft beïnvloeding ethisch verantwoord?

Doorheen onze zoektocht laten we ons bijstaan door Tom De Bruyne en Daan Annemans.

Tom De Bruyne is samen met zijn vrouw Astrid co-founder van SUE, het eerste gedragsveranderingsbureau in Nederland. Hij startte zijn carrière als klinisch psycholoog in de onderzoekswereld en maakte daarna de overstap naar de reclamesector. Vandaag gebruikt hij zijn kennis van de menselijke psyche en verscheidene marketingtools om zijn klanten te prikkelen met doordachte, creatieve content. Je vindt zijn column over gedragsontwerp maandelijks terug in het vaktijdschrift Adformatie.

“Gedragsontwerp is voor mij creativiteit en psychologie die seks hebben met elkaar. Het is jezelf de vraag stellen hoe je psychologie kunt verweven met creativiteit om tot ideeën te komen en die dan te testen. Zo werd psychologie voor mij opeens veel leuker.” 

Tom De Bruyne
Daan Annemans is afgestudeerd als vormgever en filosoof. Hij is co-founder van Altruïs, een agency dat filosofie, ethiek, technologie en digitale media met elkaar verweeft en zo haar doelgroep een duwtje in de goede richting geeft. Daan houdt zich vooral bezig met de morele kant van beïnvloeding.

“Iemand beïnvloeden wordt immoreel zodra je de bestaande doelen van een persoon verstoort, negeert of vervangt door nieuwe doelen die in jouw voordeel zijn en die de gezondheid, het geluksniveau of de welvaart van die persoon schaden.”

Daan Annemans

Shownotes

We duiken samen met Tom en Daan in de wereld van beïnvloeding. We praten over de ethische aspecten van beïnvloeding en wat beïnvloeding betekent voor marketeers, ondernemers en hun klanten. En we geven een hoop tips die je meteen kan gebruiken om jouw bedrijf invloedrijker te maken.

Doorspoelen naar specifieke stukken in de podcast? We zetten de timecodes voor jou op een rijtje:

0:00 – Intro en voorstelling hosts

0:35 – Voorstelling behavioural design en Tom De Bruyne

1:48 – Welke vragen gaan we beantwoorden?

2:04 – Openingsgesprek

6:27 – Wat is behavioural design?

11:07 – Wanneer gaat gedragsbeïnvloeding de foute kant op?

14:01 – Hoe verhouden gedragsbeïnvloeding en nudging zich tot elkaar?

16:58 – Zijn creativiteit, experiment en testen ook onderdeel van behavioural design?

22:11 – Systeem 1 en 2

23:29 – Hoe kunnen marketeers behavioural design inzetten in hun werk?

29:28 – Introductie Daan Annemans: wanneer is beïnvloeding moreel verantwoord en wanneer wordt het immoreel of amoreel?

33:11 – Toms reactie op Daans theorie

38:55 – Daan Annemans: aan welke voorwaarden moet je voldoen als je wilt beïnvloeden op een ethische manier?

40:13 – Toms reactie op Daans theorie

43:23 – Werkt behavioural design nog steeds als mensen weten dat het wordt toegepast?

44:51 – Moet je psycholoog zijn om gedragsbeïnvloeding toe te passen?

46:05 – Wat zijn de praktische tips om met marketinginstrumenten aan de slag te gaan en behavioural design hierop toe te passen?

52:30 – Hoe start je met het uittesten van je gedragstheorieën?

54:11 – Hoe ziet Tom de evoluties binnen zijn bedrijf en in het vak?

58:25 – Bedanking

58:45 – Einde

Meer over Tom en Daan?

Je kunt Tom contacteren via de website van SUE of sociale media:

Daan is te bereiken via de website van Altruïs of sociale media:

Auteur

Jana

Jobstudent

Meer weten over deze blog?

We vertellen je graag meer over onze aanpak en bekijken samen met onze experts hoe we ook jouw project naar een hoger niveau kunnen tillen.