Hoe maak je verbinding met je publiek? Dit zijn de inzichten uit onze Like Minds Sessions

“Leer je publiek kennen: van ambities tot valkuilen.” Dat is een must als je wilt verbinden met je doelgroep. Zo bleek tijdens onze Like Minds Sessions van 30 mei. Dora Lein van WAT WAT, Clara Delucis van mediarte en Fabian Desmicht van Like Minds serveerden ons essentiële ingrediënten voor verbindende content.

#1 – Speel in op de behoeften van je publiek

Als merk connectie maken met je publiek? Fabian Desmicht van Like Minds laat zich op dat vlak inspireren door reMarkable, zijn digitale notitieboek.

Nochtans was Fabian altijd tuk op pen en papier. Hoe werd hij dan in hemelsnaam ambassadeur van een tablet? Omdat reMarkable zijn dieperliggende noden aansprak …


Tip: voeg waarde toe aan het leven van je publiek

Fabian: “Met de reMarkable maak ik op een aangename manier aantekeningen en structureer ik mijn notities. Er staan geen apps op. Dus afleiding is uitgesloten.”

“reMarkable wil gebruikers dan ook focus en productiviteit bijbrengen. En spendeert op haar socials minstens evenveel ruimte aan die topics als aan het apparaat zelf. Daarmee speelt het merk fijnzinnig in op de behoeften van haar publiek. Ook op die van mij.”

Een magische formule voor verbindende content bestaat niet.
Begin bij het begin: de strategie.

Fabian Desmicht, Like Minds

Tip: focus op de mens

Fabian had nog meer inspirerende cases bij. Zo zoomde hij in op onze animatievideo voor Alzheimer Liga Vlaanderen.

De storytelling springt meteen in het oog: Linda heeft de diagnose ‘dementie’ gekregen. Jan zorgt voor haar. Onzekerheid heerst en dagelijkse routines zijn plots niet meer zo vanzelfsprekend.

Zo zien we hoe Linda haar lepeltje omgekeerd vasthoudt om in de koffie te roeren. Een herkenbare situatie voor velen. We brengen een menselijk verhaal. Een verhaal dat op een warme manier toont dat leven met dementie een uitdaging is, maar dat er ook nog veel mogelijk is. Kortom: verbinding.

Tip: verbind vlotjes met 6 essentiële ingrediënten

Uit Fabians cases volgden zes essentiële ingrediënten voor verbindende content.

  1. Maak het persoonlijk.
  2. Schotel herkenbare situaties voor.
  3. Praat over wat belangrijk is voor je publiek.
  4. Communiceer helder en eenvoudig.
  5. Moedig interactie aan.
  6. Val op door merkconsistentie en creativiteit.

Tip: start met de strategie

Een magische formule voor verbindende content is er niet. Maar je kans op slagen is wél groter als je start met de strategie. Een strategie waarin je je publiek en je merk echt leert kennen.

Daarom ontwierp Like Minds het Meeting of Minds-model. Een reis die loopt via mens en merk en zo uitkomt bij een betekenisvolle relatie tussen beide.

#2 – Betrek je publiek bij je traject

Hoe kunnen wij een grote zus of broer zijn voor jongeren? Dat was de vraag van Dora Lein. Als digital content creator bij jongerenplatform WAT WAT, onderdeel van de Ambrassade, nam ze ons mee in de wereld van 11- tot 24-jarigen.


Tip: kies de kanalen die jouw publiek gebruikt

“Stem je content nauwgezet af op je publiek. Niet alleen qua thema’s. Ook via de juiste kanalen”, vertelde Dora. “Zo biedt WAT WAT content aan op haar website én laat het verhalen verder leven op Instagram en TikTok.”

Benieuwd hoe de jeugdige video creators van WAT WAT TikTok veroveren?
Check deze video.

Hou focusgesprekken met je doelgroep. Ga letterlijk op onderzoek.

Dora Lein, WAT WAT

Tip: hou focusgesprekken met je doelgroep

WAT WAT betrekt de jongeren zelf bij het traject. Dat doet de organisatie bijvoorbeeld met een tweejaarlijkse imagobevraging en focusgesprekken. “Zo ging ons team langs bij een OKAN-klas om feedback te verzamelen voor ons Verkiezine, een boekje voor jongeren die de eerste keer gaan stemmen”, zei Dora. “Met de input maakten we nog belangrijke wijzigingen. We voegden onder meer een verklarende woordenlijst toe. Zo maakten we onze publicatie nog laagdrempeliger. En leefden meer jongeren geïnformeerd toe naar hun vuurdoop in het stemhokje.”

#3 – Maak content die iedereen begrijpt

Clara Delucis van mediarte vertelde tot slot hoe het sectorfonds starters helpt bij hun eerste stappen in de audiovisuele, digitale en filmwereld.


Tip: motiveer met heldere info en inspirerende verhalen

Om starters wegwijs te maken in hun nieuwe werkwereld lanceerde mediarte zopas haar startersgids. “Met die gids in handen, weet je alles om je plaats in de sector te vinden. Denk aan specifieke arbeidsovereenkomsten of ondersteuning bij mediastages. Daarnaast motiveren succesverhalen van andere startende medewerkers de nieuwe lichting”, zei Clara.

Toegankelijke info en inspirerende voorbeelden. Die combinatie werkt.

Clara Delucis, mediarte

Tip: maak je verhalen inclusief

Like Minds maakte de editie van 2024, samen met de designers van We Make, helemaal startersklaar. mediarte maakt er een erezaak van om niemand uit te sluiten. Daarom focusten we onder meer op inclusieve taal. Denk aan genderneutraal taalgebruik en weinig beeldspraak. Zo krijgt het volledige mediarte-publiek de handvatten om hun talent in te zetten.

Benieuwd?
Download de startersgids

Auteur

Riet Evers

Riet

Meer weten over deze blog?

We vertellen je graag meer over onze aanpak en bekijken samen met onze experts hoe we ook jouw project naar een hoger niveau kunnen tillen.