Negen vragen aan Karel Byloos (Corona Direct Verzekeringen)
Hoe groeit onze expertise in een bepaald vakgebied? Welke carrièretip zou je meegeven aan je achttienjarige zelf? En hoe denk je dat je job er binnen dertig jaar zal uitzien? Like Minds zet zijn voelsprieten uit. In negen vragen peilen we naar het leven en werk van boeiende personen die ons carrièrepad kruisen. We spreken met Karel Byloos, Head of Marketing & Communication bij Corona Direct Verzekeringen.
Karel Byloos · studeerde economie aan de KU Leuven · stapte in 2005 de marketingwereld binnen als Online Marketeer Manager bij IREX Technologies · zette daarna de marketinglijnen uit van verschillende start-ups en corporate ventures, zoals Yento! en Postbuzz · is sinds maart 2020 Head of Marketing & Communication bij Corona Direct Verzekeringen
1. Hoe zou jij je job omschrijven?
“Samen met mijn vijfkoppige marcom-team schrijf ik mee het verhaal van Corona Direct Verzekeringen. Het zijn boeiende tijden, want we hebben net een intensieve rebranding achter de rug.”
2. Hoe ben je bij die job terechtgekomen?
“Ik werk graag in organisaties die voor een grote verandering staan. Een werkplek waar de regels zijn veranderd en je je moet aanpassen aan een nieuw strijdtoneel. Die uitdaging vond ik ook bij Corona Direct.”
“Om een digital frontrunner te worden,
bouwen we een sterk digitaal marketingmodel uit.”
“Ondanks het feit dat we al jaren een gevestigde naam zijn binnen de verzekeringswereld, wil Corona Direct een nieuwe marktpositie innemen. E-commerce wordt steeds belangrijker. Om een digital frontrunner te worden, bouwen we een sterk digitaal marketingmodel uit.”
“Daarnaast zetten we ons nadrukkelijker op de markt als betrouwbare en veelzijdige verzekeraar. En daarvoor hadden een rebranding nodig.”
Corona Direct: op één lijn met jou “Vroeger stonden we vooral bekend als prijsvechter. Ons verkoopargument? Als directe verzekeraar werken we zonder tussenpersoon, en zijn we daardoor goedkoper dan onze concurrenten.” “Maar als je een band wilt opbouwen met je klanten, moet je ook inzetten op gevoel. Klanten stellen zich bij elke aankoop onbewust drie vragen. Eén: welke merken ken ik? Twee: welk gevoel geven die merken me? En drie: waarom is dat merk beter of anders dan de concurrent?" “Op het eerste en het derde punt scoort Corona Direct bijzonder goed: iedereen kent onze kikker. En onze kilometerverzekering maakt ons uniek. Maar dat gevoel, dat ontbrak nog. Daarom zijn we tijdens de rebranding op zoek gegaan naar ons verhaal. De conclusie? We kennen ons publiek beter dan welke verzekeraar ook, omdat we al jaren een directe lijn hebben met onze klanten. Onze slogan ‘Corona Direct: op één lijn met jou’ weerspiegelt dat verhaal.”
3. Wat is je grootste drijfveer om je job goed uit te voeren?
“Ik wil resultaten halen. En dat doe je niet enkel door goede verkoopcijfers te realiseren, maar ook en vooral door een duurzaam en strategisch merkverhaal te vertellen. Daarvoor moet je een community uitbouwen, een verbinding aangaan met je publiek. Zo staat je verhaal als een huis, ook als je stopt met campagne voeren.”
4. Hoe verwacht je dat je vak er binnen dertig jaar zal uitzien?
“De kern van mijn job zal binnen dertig jaar nog altijd dezelfde zijn, denk ik. Als je een merk wilt verkopen, moet je er een verhaal rond weven. En dat is wat een marketeer doet.”
“Maar de communicatiesector evolueert pijlsnel. Je kunt zelf niet alle domeinen tot in de details opvolgen. Je moet je laten omringen door experts die de operationele kant in handen nemen. En we zullen daarbij wellicht steeds vaker kiezen voor experts in data-analyse en AI.”
5. Bots je soms op misverstanden over je job?
“Marketing en communicatie worden soms aanzien als een grote kostenpost. We krijgen een redelijk groot budget in handen, maar mensen zien niet altijd wat we met dat budget realiseren.”
“Als marketeer moet je bewijzen dat je effect hebt.
Je moet je resultaten meten”
“Als marketeer moet je je realisaties daarom zichtbaar maken. Gelukkig hebben we vandaag de digitale tools om onze groei in kaart te brengen.”
6. Welke tips geef je graag mee aan collega’s uit je vakgebied?
“Kom regelmatig uit je comfortzone. Zelf koos ik om de drie à vier jaar voor een nieuwe uitdaging. Daardoor bundel ik nu een arsenaal van kennis en ervaring. Bij Postbuzz werkte ik bijvoorbeeld in een app-omgeving. Zo heb ik nu de nodige bagage om ook bij Corona Direct apps te laten ontwikkelen. Een brede kennis is een groot voordeel voor iedere marketeer.”
7. Welke carrièretip zou je aan je achttienjarige zelf willen meegeven?
“Ga eens aan de slag bij een marketingbureau. Ik heb zelf altijd aan de klantzijde gestaan, maar ik ben wel benieuwd hoe het er in een bureau aan toegaat.”
8. Op welke successen uit je carrière ben je trots?
“Ik heb heel wat mooie ervaringen achter de rug. Hoe meer werkervaring je hebt, hoe groter ook je impact wordt. Ik ben dan ook het meest trots op de manier waarop Corona Direct de coronapandemie heeft doorstaan.”
Wat als … je je bedrijfsnaam deelt met een vreselijk virus? “Tijdens de coronapandemie zijn we tijdelijk gestopt met Google Ads. Google blokkeerde alle advertenties waarin de naam ‘corona’ voorkwam, dus we maakten sowieso geen kans om goed te scoren. Ook de organische zoekresultaten werden door het coronavirus gedomineerd.” “Maar in een crisis moet je blijven communiceren. Zeker als je een hyperrelevant product aanbiedt, zoals onze kilometerverzekering. Daarom lanceerden we een persbericht met de boodschap: ‘Autobestuurders met een kilometerverzekering worden bij ons niet de dupe van de coronapandemie, want Corona Direct Verzekeringen verwacht zijn klanten in 2021 vier miljoen euro terug te betalen.’” “Aan dat persbericht koppelden we de campagne ‘Liever een streep door onze naam dan door jouw rekening’. Die lanceerden we via sociale media en de nieuwssites, want daar zaten onze klanten in die periode. Zo positioneerden we ons als relevante en betrouwbare verzekeraar. Met succes, want tegen juli 2020 haalden we pieken die we in vorige jaren alleen tijdens het Autosalon scoorden.”
9. Welke ambities koester je voor de nabije toekomst?
“Met Corona Direct staan we aan het begin van een nieuw verhaal. De eerste stappen van de rebranding hebben we gezet. De komende jaren zou ik die groei graag mee helpen uitbouwen.”

Auteur
Liesbet-Ann
Copywriter
Meer weten over deze blog?
We vertellen je graag meer over onze aanpak en bekijken samen met onze experts hoe we ook jouw project naar een hoger niveau kunnen tillen.
Andere blogs
Kun je er niet genoeg van krijgen? Snappen we. Hier zijn nog wat verhalen.
Blog
Like Minds en Route 2030 plaveien de weg naar duurzaam ondernemen met Studio Spits
Podcast