Slim en inspirerend communiceren over duurzaamheid: 10 takeaways van de eerste Like Minds Sessions

Op donderdag 18 januari vond de eerste Like Minds Session plaats. Thema? Duurzaamheid en storytelling. Jan Beyne (Route 2030, Antwerp Management School) lichtte toe hoe je duurzaamheid integreert in je organisatie. Sam De Cock van Like Minds stond stil bij de grote shifts in duurzaamheidscommunicatie. Copywriter Margo was erbij, en stak deze 10 takeaways in haar totebag.

#1 – Duurzaam ondernemen is een marathon

Wil je duurzaamheid integreren in je organisatie? Dan heb je inzicht nodig. Zoom in op je huidige situatie. Sta stil bij je intenties. En herken de springplanken en hindernissen die je pad kruisen. Een duurzaamheidsstrategie uitwerken en realiseren vraagt tijd. Focus net als bij een marathon op consistentie in plaats van op piekprestaties.

#2– Denk binnenstebuiten én buitenstebinnen

Als organisatie heb je impact op mens en planeet. Maar het omgekeerde geldt ook. Breng al je stakeholders en hun belangen in kaart. Intern en extern. Zoek toenadering en creëer een positieve dynamiek. Hoe? Door je stakeholders actief bij je duurzaamheidsinspanningen te betrekken. Samen maak je een veel groter verschil.

De planeet is een stille stakeholder. En ook stille stakeholders verdienen het om gehoord te worden.”

Jan Beyne, Route 2030, Antwerp Management School

#3 – Concrete doelstellingen wijzen de weg

Inzicht verworven? Stakeholders geactiveerd? Dan is het tijd om je koers te bepalen. Maak je duurzaamheidsambities tastbaar in concrete en meetbare doelstellingen. Ambities op korte en langere termijn. Zo weet je meteen waar naartoe als je een doelstelling hebt bereikt.

#4 – Bekijk impact ook eens door een roze bril

Impact creëren op het vlak van duurzaamheid kan op twee manieren. Door de negatieve effecten van je activiteit te verlagen. Maar ook door de positieve impact van je organisatie te verhogen. Veel organisatie vergeten die laatste. Terwijl ze zo nog meer het verschil maken.

#5 – Vertel het hele verhaal

Inzicht, dynamiek, koers en impact wijzen de weg naar duurzaam ondernemen. Het zijn de bouwstenen van je verhaal, de ingrediënten van je duurzaamheidscommunicatie. Focus dus niet alleen op de resultaten die je boekt. Maar ook op de hobbelige weg daarnaartoe.

Probeer elke etappe van je duurzaamheidskoers helder, compact en menselijk te delen. Met reels, infographics, of zelfs memes.

Sam De Cock, Like Minds

#6 – Veeg imperfecties niet onder de mat

Duurzaamheid is geen goednieuwsshow. Plannen lopen vertraging op, ambities worden bijgestuurd. Ook dat is deel van je verhaal. Durf je kwetsbaar opstellen, geef aan wat beter kan en ga in dialoog met je stakeholders. Door transparant te communiceren blijf je geloofwaardig.

Ontdek hoe eerlijk communiceren over duurzaamheid je reputatie versterkt op Studio Spits.

#7 – Profileer je als duurzaamheidsvoorvechter als je dat bént

Communiceren over je duurzaamheidsinspanningen is een goed idee. Op voorwaarde dat je bewijshebt. Harde bewijzen, zoals tastbare resultaten of metingen. Of zachte bewijzen, zoals getuigenissen van stakeholders. Alleen door te tonen hoe jij duurzaam handelt, krijg je klanten mee in je verhaal.

#8 – Focus op het hier en nu

Speel je lokale kracht zoveel mogelijk uit. En hou daarbij rekening met de plaatselijke culturen, gedragscodes en gewoontes. Bedenk in de eerste plaats hoe jouw organisatie nog meer lokale impact creëert en zich nog beter verankert in de gemeenschap. Vertaal die inzichten naar je acties en communicatie.

#9 – Communicatie voor en door stakeholders

Praat niet alleen vanuit je merk, maar ook vanuit je stakeholders. Echte mensen die je activiteit direct of indirect beïnvloeden. Via hun persoonlijke verhalen leren je verschillende stakeholders elkaar beter kennen. Resultaat? Ze voelen zich betrokken, gehoord en (h)erkend. Om doeltreffend over duurzaamheid te communiceren, richt je je boodschappen dus best op hyperconcrete stakeholders.

#10 – Gezocht: nieuwe helden (m, v, x)

Nieuwe verhalen vragen nieuwe helden. De held van je verhaal moet iemand zijn waarin je publiek zich herkent. Of nog beter: je publiek zelf. Deel dus niet alleen de inspanningen en resultaten van je onderneming. Erken en waardeer ook de rol die je stakeholders daarin spelen, en maak hun bijdrage concreet. Zo geef je hen een gevoel van controle. Dat motiveert.

Proef van de sfeer op onze Like Mind Sessions

Duik in het fotoverslag.

Auteur

Margo Mies

Meer weten over deze blog?

We vertellen je graag meer over onze aanpak en bekijken samen met onze experts hoe we ook jouw project naar een hoger niveau kunnen tillen.