Top of Mind podcast ep. 04 – Welke invloed heeft marketing op kinderen?

Al vanaf een jonge leeftijd komen kinderen in contact met reclame. Via games, tv-series en sociale media. Al die reclame, deugt dat eigenlijk wel? Begrijpen kinderen de motieven van adverteerders en hun reclameboodschappen? En hoe beschermen we kinderen tegen onethische praktijken?

Beluister deze aflevering op Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts!

In deze podcastaflevering zoeken we een antwoord op vragen als:

  • Waarom focussen adverteerders vandaag meer op kinderen?
  • Is reclame voor kinderen ethisch verantwoord?
  • Hoe bereiden we kinderen voor op de impact van reclameboodschappen?

Onze gast Liselot Hudders deelt haar expertise rond kinderreclame en hoe we kinderen beter kunnen beschermen.


Liselot Hudders is hoofddocent in Marketing Communication and Consumer Behavior aan de UGent. Daarnaast is ze directrice van het Centrum voor Persuasieve Communicatie en bestuurslid bij de European Advertising Academy.
Ze coördineerde het onderzoeksproject AdLit over reclamewijsheid. Dat project onderzocht hoe kinderen omgaan met online advertenties zoals native advertising (advertenties die lijken op nieuwsberichten) en advergames (gratis games als advertenties).
Liselot is ook een drijvende kracht achter het webplatform Magditonline, dat Vlaamse influencers sensibiliseert en informeert over het afbeelden van kinderen op sociale media.

“Wil je echt bewust omgaan met reclame? Dan is een eerste belangrijke stap om reclame en het doel ervan te herkennen. En dat is met die nieuwe reclame voor veel mensen al vaak een probleem. Reclame is vandaag meer verborgen en geïntegreerd.”

Liselot Hudders

Shownotes

In deze aflevering nemen we je mee in de wereld van kinderreclame. We praten over de ethische aspecten van kinderreclame en onthullen waarom kinderen kwetsbaarder zijn voor reclame dan volwassenen. Tot slot geeft Liselot enkele tips mee om kinderen mediawijsheid aan te leren zodat ze kritischer naar reclame kijken.

Doorspoelen naar specifieke stukken in de podcast? We zetten de timecodes voor jou op een rijtje:

0:33 – Wat is reclame volgens kinderen?

1:32 – Introductie van het thema door Fabian en Sam

3:03 – Kennismaking met onze gast Liselot Hudders

4:05 – Wat zijn nieuwe reclamevormen?

5:06 – Voorbeeld van geintegreerde reclame

5:38 – Het probleem: de impact van reclame op het kind

7:08 – Focus op kinderen is een goede investering voor marketeers, maar waar ligt het probleem?

8:04 – Hoe wordt een kind beïnvloed? En wat is de impact daarvan?

9:12 – Zelfcontrole en een ‘theory of mind

9:47 – Het motief van de marketeer

10:24 – Kinderpanel – Zitten onze kinderen op sociale media? En wat vinden ze ervan?

11:22 – Zijn kinderen ook vatbaar voor marketing en reclame in hun tienerjaren?

13:38 – Kinderpanel – Herkennen kinderen influencers ook als een vorm van reclame?

15:09 – Reclames zijn steeds meer verborgen. Ligt de verantwoordelijkheid bij de marketeer?

Content creater protocol

16:49 – Product placement

17:31 – Hebben ouders nog vat op hoe hun kinderen online beïnvloed worden?

18:13 – Fabians dochter Mona heeft zich al eens laten verleiden door reclame.

19:13 – Kinderpanel – Het label ‘nieuw’ bij een marketingcampagne.

20:09 – Tip – Zo wapen je je kinderen tegen marketing en reclame.

22:05 – Mag je de kinderen proberen te bereiken via de ouders?

22:49 – Inzichten in de psychologie gebruiken in je marketingplan om de kinderen te beschermen?

24:40 – Hoe zou je kinderen betrekken bij het opstellen van een marketingplan ?

25:12 – Bestaan er sancties voor bedrijven die te ver gaan?

Jury voor ethische praktijken inzake reclame

26:25 – Hebben Belgische regulators ook impact op niet-Belgische video’s?

27:02 – Wie speelt een rol bij reclame voor kinderen?

29:04 – Dilemma –  Kinderen informeren over reclame of meer restrictieve wetgeving?

33:13 – Conclusie

35:28 – Outro


Meer over Liselot?

Je kunt Liselot contacteren via de website van UGent of sociale media:

Auteur

Sigrun

Copywriter

Meer weten over deze blog?

We vertellen je graag meer over onze aanpak en bekijken samen met onze experts hoe we ook jouw project naar een hoger niveau kunnen tillen.