Top of Mind podcast ep. 03 – Wat maakt een rebranding succesvol?

Een rebranding is zo veel meer dan alleen je merk in een nieuw jasje steken. Het is een intensief proces waarbij je op zoek gaat naar de essentie van je bedrijf. Met andere woorden: er komt heel wat strategie bij kijken. Maar hoe weet je wanneer het tijd is voor een rebranding? Wat houdt het precies in? En vooral: hoe begin je eraan?

Beluister deze aflevering op Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts!

In deze podcastaflevering zoeken we een antwoord op vragen als:

  • Wanneer is een rebranding het overwegen waard?
  • Hoe pak je dat stap voor stap aan?
  • Wie betrek je erbij?
  • Hoe beïnvloeden maatschappelijke evoluties zo’n proces?

Onze gasten Stef Verbeeck en Thierry Cattoir delen hun expertise en vertellen hoe je van je bedrijf een sterk merk maakt.

Stef Verbeeck is managing partner bij branding agency Pavlov. Hij is al 20 jaar lang merkstrateeg en helpt kleine en grote organisaties om sterke merken uit te bouwen. Zijn motto? “Investeer in je merk. Het is je meest waardevolle bezit.” In zijn boek Brandhacking toont Stef hoe je door (re)branding je bedrijf optimaal op de kaart en in de markt zet.

“Persoonlijke voorkeuren zijn slechte raadgevers. Het gruwelijkste argument dat je als branding-specialist kan krijgen is ‘mijn vrouw vindt dat rood niet mooi.’ Dat rood heeft een strategische achterliggende bedoeling.” 

Stef Verbeeck
Thierry Cattoir richtte zijn adviesbureau Remarkable op in 1989. De doorgewinterde merkenarchitect is actief in merkenstrategie, -ontwikkeling, -verandering en -bescherming. Zijn boek Brand Change blikt terug op 30 jaar Remarkable en beschrijft 31 toonaangevende cases. 

“Een bedrijvengroep rebranden? Dan moet je een gezamelijke bedrijfscultuur creëren. Zo krijgen de verschillende merken binnen de groep een sterke basis en synergiemogelijkheden.”

Thierry Cattoir

Shownotes

Samen met Stef en Thierry verkennen we de wereld van rebranding. We bekijken enkele merken die het goed en minder goed doen. En we delen een hoop tips die je helpen om van je eigen merk een succesverhaal te maken.

Doorspoelen naar specifieke stukken in de podcast? We zetten de timecodes voor jou op een rijtje:

0:00 – Intro en voorstelling hosts

0:33 – Welke vragen beantwoorden we in deze podcast?

1:00 – Voorstelling Stef Verbeeck

01:45 – Wat is rebranding precies?  

07:52 – Hoe belangrijk is authenticiteit?

11:16 – Ben & Jerry’s: voorbeeld van een ijzersterk merk

12:15 – Een standpunt innemen of niet?

15:34 – Pak je een rebranding beter inside-out aan, of outside-in?

18:10 – Verloopt een rebranding voor kmo’s anders dan voor grote organisaties?

21:05 – Welke doelstellingen koppel je aan een rebranding?

23:53– Waarom rebranden?

26:07 – Geslaagde en minder geslaagde rebrandings

29:25 – Is een fusie altijd een reden om te rebranden naar één merk?

31:08 – Wat zijn minder goeie drijfveren om aan een rebranding te beginnen?

33:33 – Waar zit het verschil tussen een nieuwe huisstijl en een rebranding?

35:04 – Wordt een rebrandingstraject vaak onderschat?

37:43 – Moeten stakeholders meebeslissen over je rebranding?

40:33 – Wat maakt een rebranding succesvol?

44:00 – Thierry Cattoir vertelt over de rebranding van Belgische bedrijvengroep Aveve naar Arvesta

49:33 – Wat als de interne cultuur van je organisatie niet strookt met je merk?

53:21 – Rebranding is geen eindpunt maar een startpunt

55:49 – Welke rol spelen maatschappelijke evoluties in rebranding?

58:18 – Greenwashing en pinkwashing: wanneer de verpakking verandert, maar de kern behouden blijft

1:00:57 – Concrete tips voor grote en kleine bedrijven

1:04:51 – Bedanking

1:05:31 – Einde

Meer over Stef en Thierry?

Je kunt Stef contacteren via zijn eigen website, de website van Pavlov of sociale media:

Thierry is te bereiken via de website van Remarkable of sociale media:

Auteur

Vicky

Copywriter

Meer weten over deze blog?

We vertellen je graag meer over onze aanpak en bekijken samen met onze experts hoe we ook jouw project naar een hoger niveau kunnen tillen.